Tuesday, May 13, 2014

Pada hari ini Rabu, PSS dikunjungi oleh Persatuan Bahasa Melayu. Murid disajikan dengan permainan SAHIBBA..
Permainan yang sangat bagus untuk menambah kosa kata murid

kepada semua ... silalah berkunjung lagi....



murid sedang memikirkan perkataan .....

guru memberi penerangan cara bermain...
teruja budak - budak tu

SAHIBBA baru...mereka orang pertama yang gunakan..




gotong royong 1

Pada awal tahun kami berusaha melebal semula semua buku di pust sumber agar senang untuk di simpan dirak.. warna yang dipilih besar dan terang agar murid mudah nampak dan faham....
harap selepas ini mereka boleh menyusun dengan betul mengikut label


pengawas sumber sedang memeriksa stok buku


GPM dan pengawas sedang melebal buku - buku ...
pengawas PSS sangat cekap..tahniah..

MEMASTIKAN BUKU BETUL MENGIKUT PANDUAN LABEL..GOOD JOB

Penolong ketua dan
rakan salin membantu

masih gembira walaupun banyak buku yang menanti
 terima kasih semua....

Thursday, April 24, 2014

KASIH ABADI

Tahun 2014  sudah menginjak ke  hujung  April kini....
Hari ini baru tergerak hati untuk mengintai kamar laman ini setelah lama ditinggalkan...
berbagai cerita suka duka yang berlaku di dalam hidup ini semenjak aku meninggalkan ruangan ini untuk dikongsi...

Kasih abah meninggalkan diri ini  pada Ogos tahun lalu ... Kasih pada Abah aku sandarkan pada Mama....
boleh menumpang kasih pada mama ...memandangnya seumpama memandang abah jua... tertumpah kasihku pada mama tiada terhenti...saban hari  mama  ...kelihatan sangat uzur.. setelah ketiadaan abah mama nampak sangat tidak bersemangat...mengalir air mata ini apabila mama bukan sahaja kehilangan abah  tetapi  kehilangan ibu jari kakinya jua....

Aku cuba tanamkan semangat buat mama..biarpun semangatku kian longgar...
Aku cuba riangkan mama biarpun riangku  sendiri kian pudar...
Aku mententeramkan mama biarpun jiwaku kacau.....
Ya Allah bantulah aku ...pulihkan semangat mama dan tabahkanlah aku agar
dapat menjaga mama sebaik - baik anak.....

Hari berganti hari mama semakin pulih...
mama semakin banyak bicara...
Ya Allah.. aku bersyukur padamu...
selera mama jua bertambah...
lega hatiku....

Dalam tawa..mama terdiam..
Dalam berbicara mama terputus kata..
mama merenung..jauh..
pandangan yang tidak dapat aku tafsirkan...

di suatu petang aku bertanya.....
adakah mama merindui abah...
mama hanya tersenyum dan menjawab.. jika rindupun dah tak dapat jumpa..
jika sayang sedekahkan jer fatihah buat dia....
tanpa sedar  air mataku mengalir....
usahlah sedih kata mama....
kita merasakan abah jauh meninggalkan kita.... tapi abah akan membilang hari dan nampak kita
semakin hampir kepadanya....

Oh mama janganlah kata begitu... sayu hatiku....

rasa baru sahaja berbicara..tetapi sebenarnya diam
Terasa baru sahaja bersua tetapi.. sebenarnya tiada wajah...
Terasa baru sahaja ku sentuh dirimu ..tetapi hanya bayangan...

Menangis hati ini..belum reda..
sedih dihati ini belum terubat
Luka hati ini belum sembuh...
kesalan semalam belum dapat aku lupakan
kini........

Mama pula pergi meninggalkan aku...
Pergi buat selamanya...
Dimana hendak ku sandarkan kasih ini...
Dimana hendak ku kabarkan suka duka hati ini....

Tiada lagi dapat aku lihat dirimu..
tiada lagi dapat ku pandang wajahmu..
Akhirnya.. aku terpaku menatap langit....
dan bulan Aprillah saksinya....
mama telah pergi buat selamanya....

meninggalkan aku selamanya.............
selama - lamanya.....

YA ALLAH...JIKA INILAH SURATANNYA....
JIKA DI SINI SAHAJA PERJANJIAN KAU BUAT AKU...
JIKA DI SINI SAHAJA TEMPOHNYA....
PINJAMAN KAU BUAT DIRIKU....
AKU REDO' YA ALLAH....AMBILLAH MAMA KU
 SEBAGAIMANA KAU AMBIL ABAHKU..

POHONKU

YA ALLAH.. AMPUNKANLAH DOSA ABAH DAN MAMA...
yA ALLAH....JAUHLAH DIRINYA DARI AZAB SIKSA KUBURMU
YA ALLAH...LAPANGKANLAH KUBURNYA...
YA ALLAH...RAHMATILAH ROH MEREKA...
YA ALLAH...KASIHANILAH MEREKA DAN KASIHKANLAH MEREKA...
YA ALLAH.. TEMPATKANLAH MEREKA DIKALANGAN ORANG YANG BERIMAN
DAN BERAMAL SOLEH...
YA ALLAH ...TEMPATKANLAH MEREKA DI DALAM SYURGAMU....
AMIN..YA ROBBAL A'ALAMIN...

kini mereka tiada lagi
apa yang tinggal hanyalah memori..
dan memori inilah yang sering meruntun jiwaku....

tapi aku tidak akan mengira hari pemergian mereka......
kerana aku tahu aku semakin hampir dengan mereka...
dan itu sememangnya pasti.....

dan buat pembaca sekalian.. kasihkanlah mereka selagi ada..
dan jika tiada..
teruskanlah kasih dengan mengirim mereka surah - surah dan doa yang berterusan....
ingatan ...buat kalian dan diriku jua......



Wednesday, April 23, 2014

Cikgu, jom ke perpustakaan sekolah....'.
 Cikgunya bertanya,'Apa alasan hendak ke perpustakaan?'
Ini antara jawapan yang diberikan.
1. Lama dah tak masuk ke sana
2. Cikgu tak pernah bawa kami masuk
3. Letih dah cikgu, belajar lama-lama
4. Nak tengok bilik pameran
5. Malas nak belajar
6. Nak baca buku, buat NILAM
7. Nak dok dalam 'aircond'
8. Kesiankan cikgu...(alamak, apa agaknya difikiran pelajar ini)

Wednesday, May 22, 2013

JOM BERCERITA DAN MENANG

Hai kawan kawan...
nama saya .......
lancar dan jelas sebutan mereka apabila berdiri memperkenalkan diri semasa Pertandingan Bercerita Peringkat Zon yang diadakan baru - baru ini....
mana lagi ...

bilik PSS telah dijalankan tempat untuk tahap satu... sibuk betul semua guru cuba lihat....


alamak tercabut la pulak...sempat lagi repair.....



dengarkan lagu.....larut malam....pabila larut malam.....
Cikgu Kama test mic..


sampai masa ..terennnnnn siappun pentas Cikgu Bee... walaupun simple.. tapi berkat kerjasama Cikgu Bee  dan uan Zai... inilah hasilnya... TQ Cikgu Zainun...


Esoknya PSS dipenuhi oleh guru dan peserta cilik... macam - macam aksi menunggu giliran mereka.... sempat juga lagi ambil gambar mereka....



tekun guru mengajar murid hingga saat terakhir...syabas cikgu!
bertafakur ..... berdebar menanti saat - saat naik ke pentas


Kesungguhan terpancar di wajah anak ini..
tidak kurang hebatnya....

meja yang arif lagi bijaksana......


puan pengerusi...majlissss

serius ketua juri kita....

semoga anak - anak ini menjadi tokoh hebat suatu hari nanti... segalanya bermula dengan buku dan bacalah.....










Wednesday, April 24, 2013

Dengarlah




Satu bengkel motivasi diadakan oleh DR Khairul secara percuma di PSS...Memberi kesedaran betapa pentingnya kita menginsafi diri... tidak lupa akar umbi...tidak lupa jasa pengorbanan ibubapa...
kepada anak - anak insafla....

Jangan dibiarkan ibubapa kita menangis kerana kegagalan kita...jangan biarkan mereka menangis kerana kenakalan kita yang tiada hujungnya... jangan biarkan mereka menangis kerana kita luapa akan mereka...tetapi....

Biarkanlah mereka menangis kerana kejayaan kita...mereka menangis kerana sikap terpuji yang kita pamerkan.... mereka menangis kerana kita sentiasa ada disamping mereka susah dan senang.....
hadiahkan mereka  UPSR 5A ... InsyaAllah dimana ada usaha pasti akan ada kejayaannya.....

Amian amin Ya Robbal A'alamin

melihatlah dengan mata hati....




Turut menahan sebak... sabarla yer...
GPK HEM turut hadir
Ya Allah....Ampunkanlah Aku.......
Hati ini turut tersentuh..........







En Khairul.....pembantu kepada DR Khairul


Insaflah ...berlajarlah dengan tekun....










UPSR BERBENGKEL LAGI

10.30 Murid tahun 6.. riuh rendah di luar PSS....
Mengikut jadual hari ini PSS ditempah oleh guru Bahasa Inggeris.. emmm... berbengkel lagi mereka.

Tidak berapa lama murid berbaris  memasuki PSS... riuhnya tak terkata...gembira betul mereka... tak habis - habis bersembang macam lama dah tak berjumpa kawan mereka tu..... tengok ni...
sapa nak cakap mai sini..ganti saya...biaq saya duk..
Sapa berani....semua diam...apabila Sir Paw bersuara tidak ada yang berani bantah...



bersedia untuk mencatat

jangan pejam mata ...dengar...beri tumpuan

Murid lelaki mendengar dengan penuh teliti

Demi anak bangsa rela ku korbankan segala....

kalau kurang faham akan erti sesuatu perkataan yang diujarkan dalam Bahasa Inggeris...
sila ke PSS rak kamus no 20 untuk menvari maknanya


Wahai anak - anak SK KG Belukar... silalah ke PSS untuk mengulangkaji...mencari maklumat dan sebagainya.... cikgu Bee sedia menyambut kehadiran anda..........

sebagai permulaan jom klik di bawah.....